Lilla Anka design

tisdag 19 juli 2011

Årets medeltidsklänning är nästan klar!




2011 års medeltidsklänning är nästan färdig. Det behövs bara lite snygga vävda band att dekorera den med. Jag har inga hemma, så det får jag leta efter.
Färgen kommer inte riktigt till sin rätt på bilderna, den är petrolgrön med naturfärgat läderband i snörningen baktill. Observera att jag sytt upp alla kanter för hand med grönt lingarn! Det tog sin lilla tid eftersom vidden nertill är mer än 3,5 meter. Underklänningen är också ny, men det är inget märkvärdigt med den: en helt vanlig särk med lång ärm och lite högre i halsringningen.
Runt midjan kommer jag att ha ett naturfärgat läderbälte. Får se vad jag skall ha på huvudet till den här klänningen. Enligt medeltida klädkod så fick en "ordentlig" kvinna inte vara utan huvudbonad. Jag är rätt sugen på en flätad vass-hatt! Synd att de är så dyra. Det blir väl att jag knyter en trasa om huvudet som vanligt!

1 kommentar:

  1. Jättefin! Och vad duktig du varit som sytt för hand!!
    Linda

    SvaraRadera