Lilla Anka design

söndag 2 januari 2011

Flashback: Brudnäbb.......


Städningen och sorteringen bland mina tyger fick sig ett abrupt avbrott när jag hittade en bit rosa taft i min samling! Jag fick genast en flashback i huvudet och var tillbaka till när jag som 4-åring var brudnäbb i Allerums kyrka. Min mamma hade sytt en rosa klänning till mig. Den var i två lager: rosa duchess med rosa spets utanpå, mitt fram en ros.
När jag nu fick tag i mitt rosa tyg så rotade jag runt bland mina gamla mönster och hittade ett från 1967, samma modell som min gamla....kanske var den sydd efter detta mönstret. Måste fråga min mor. Min nya variant har rosa spets längs kanterna på vecken fram, fast det syns inte på bilden, och en stor sidenrosett framtill. Dragkedja och hake med hyska baktill. Tyget är riktigt fint tycker jag, det ser ut som siden.
Mönstret var i stl 3 år, men jag undrar om barnen var större på 60-talet??? När jag mätte klänningen så verkar den vara för en 5-åring. Men det gör ju inget. I övrigt tycker jag att den blev helt ok!

1 kommentar:

  1. Hei!
    Takk for hyggelig hilsen på bloggen min. Gøy at du også kjenner til Etiopia - et vakkert land med de vakreste mennesker.
    Så flink du er til å sy, mange fine kjoler! Jeg har bare gutter, så jeg burde jo satse på å få sydd litt guttetøy etterhvert. God natt,
    hilsen fra Lill

    SvaraRadera