Lilla Anka design

torsdag 10 juli 2014

"How to lucet"

Just nu tillverkar jag en snodd till min nya medeltidsklänning. Efter lite funderingar kom jag på att det skall vara "spiralsnörning" framtill istället för knappar. Kanske skall jag ibland ha ytterligare en överklänning om det blir kallt och då är det varken praktiskt eller bekvämt med runda bollknappar fram. Det är tydligen inte särskilt historiskt korrekt heller om man skall lyssna på de som vet mer än jag! Eftersom jag vill att den här klänningen skall vara någorlunda historiskt rätt (1300-tal) så blir det snörning.
Snodden som jag gör skall egentligen göras på en så kallad "slyng-gaffel". Jag äger ingen sådan och rotade runt lite här hemma och fann en sådan här två-bent trägaffel och den funkar riktigt bra.
Nu skall jag bara öva mig lite mer "How to lucet" som det heter på youtube, så att snodden blir lite jämnare!
Nästa grej som jag tänkt lära mig är brickbandsvävning! Kanske kan man tillverka brickor av bitar av glasspaket? Jag måste bara testa, även det kan man lära på youtube!
Men här är min första snodd tillverkad på min egen typ av slyng-gaffel:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar