Lilla Anka design

lördag 5 mars 2011

Omlott-tunika


Mitt första försök att sy en omlott-tunika. Det blev en i stl 74 i härliga vårtyger.
Det var inte så svårt: bara att ta ett skjortmönster, förlänga och snedda famstyckena. Kanske skall jag ha knytband som går från det ena framstycket på insidan genom ett hål i sidosömmen, bak runt ryggen och knyta i motsatta sidan i det andra framstycket på nästa omlott-tunika jag syr. På den här sydde jag fast knytbandet i sidan och satte en tryck-knapp på insidan. Men jag har för mig att på mina gamla omlott-tröjor från nittonhundra-frös-ihjäl så var knytbandet runt livet och då kunde man ju lätt reglera vidden. Verkar praktiskt!

2 kommentarer:

  1. For en fin og vårlig tunika!
    Hyggelig at du vil delta i blogglotteriet mitt :-)
    Ha en fin kveld!

    SvaraRadera
  2. Åh, jag älskar tunikan!! Så sött och annorlunda med fickan fram. :-)

    SvaraRadera